Een account maken is heel gemakkelijk!
Welkom
Hallo, als je inlogt kun je een wensenlijstje bijhouden, je bestellingen zien en nog veel meer!
Je hebt het minimaal aantal bereikt
Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.
ISBN: 978-90-460-0718-1
Verwachte levertijd
: 1 dag(en)
Standaard levertijd
:
Dit product is niet uit voorraad leverbaar
112 pagina’s Studieboek voor de leerkracht (in opleiding) over typevaardigheid. Voor het geven van typelessen is het noodzakelijk dat de leerkracht beschikt over kennis van dit vakgebied. In dit boek wordt onder andere uitgelegd hoe het leerproces verloopt, waar de knelpunten kunnen zitten en welke aandachtpunten er zijn voor kinderen met leerstoornissen. Daarnaast is er aandacht voor ergonomie en wordt de theorie ondersteund door filmmateriaal. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met praktische tips en het trainen van de eigen vaardigheid van de leerkracht. Inhoudsopgave Hoofdstuk 1 Werken met het toetsenbord 1.1 Het nut van typevaardigheid 1.2 Voorwaarden om te leren typen 1.3 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 2 De geschiedenis van het blindtypen 2.1 De schrijfmachine 2.2 De methode voor het blindtypen 2.3 In de praktijk: verschillen in toetsenborden 2.4 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 3 Het leerproces van blindtypen 3.1 Blindtypen 3.2 Anatomie van hand en vingers 3.3 Het psychofysiologische proces 3.4 In de praktijk: hoofdletters 3.5 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 4 Automatiseren bij blindtypen 4.1 Automatiseringsproces 4.2 Factoren die positief bijdragen 4.3 Een belemmerende factor 4.4 In de praktijk: enter en backspace 4.5 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 5 Didactiek 5.1 Leerpsychologie en leerprocessen 5.2 Didactiek 5.3 Methodiek 5.4 In de praktijk: hulpmiddelen voor blindtypen 5.5 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 6 Doelen en taken van de leerkracht 6.1 Eisen aan de software 6.2 Rol van de leerkracht 6.3 Faciliteren 6.4 Motiveren 6.5 Controleren 6.6 In de praktijk: toetsenbordinstelling 6.7 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 7 Procesevaluatie 7.1 Algemeen 7.2 Fouten in de typehandeling 7.3 Fouten in de getypte tekst 7.4 De remedie 7.5 In de praktijk: lessen zonder werkende apparatuur 7.6 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 8 Productevaluatie 8.1 Beoordelingsgronden 8.2 Pedagogisch waardeoordeel 8.3 APM en nauwkeurigheid 8.4 Rapportcijfer 8.5 Het netto-aantal aanslagen 8.6 In de praktijk: cijfers blindtypen 8.7 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 9 Ergonomie 9.1 Inrichting klaslokaal 9.2 Werkhouding 9.3 Oefeningen 9.4 In de praktijk: diakritische tekens in Word 9.5 Eigen vaardigheid Hoofdstuk 10 Leerlingen met leerproblemen 10.1 Motorische problemen 10.2 Leerproblemen 10.3 Specifieke leerstoornissen 10.4 In de praktijk: decoratie van de klas 10.5 Eigen vaardigheid